تغییر چهره جمشید هاشم‌پور در بوشهر + عکس داستان رابین‌هود کره‌ای روی آنتن شبکه تماشا پارسا پیروزفر با سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاد فلسفه اسلامی، ادبیات و حافظ شناس: حکمت عملی ایرانی بی آزاری است مهران مدیری با «گل یا پوچ» در نمایش خانگی حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد + فیلم تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد
سرخط خبرها

آخرین «چهارپایه خوان» مشهد چه کسی بود؟

  • کد خبر: ۴۰۳۱۷
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
آخرین «چهارپایه خوان»  مشهد چه کسی بود؟
چهارپایه‌خوانی یکی از انواع منسوخ‌شده عزاداری محرم است. این نوع عزاداری که البته در مشهد بیشتر با نام «کرسیچه‌خوانی» شناخته می‌شد، آن زمان که هیئت‌های مذهبی برای رسیدن به حرم مطهر از مسیر بازارها عبور می‌کردند، رونق بسیار داشت

به گزارش شهرآرانیوز، رضا سلیمان نوری، پژوهشگر تاریخ مشهد از چهارپایه‌خوانی به عنوان یکی از انواع منسوخ‌شده عزاداری محرم است. یاد کرد.

او در این‌باره توضیح داد: این نوع عزاداری که البته در مشهد بیشتر با نام «کرسیچه‌خوانی» شناخته می‌شد، آن زمان که هیئت‌های مذهبی برای رسیدن به حرم مطهر از مسیر بازارها عبور می‌کردند، رونق بسیار داشت؛ چه هنگام رسیدن به میدان‌گاه‌ بازارها یا تلاقی دو بازار با هم، یک نوحه‌خوان بالای چهارپایه‌ای می‌رفت و دم می‌گرفت و معمولا با بیان او دم عزاداری عوض می‌شد.

این نوع عزاداری تا اواسط دهه ۵۰ که بازارهای عمده مشهد در طرح نوسازی اطراف حرم مطهر به دستور ولیان، نایب‌التولیه وقت، خراب نشده بود، ادامه داشت اما پس از آن با توجه‌به تغییر مسیر حضور هیئات مذهبی در حرم مطهر، منسوخ شد. البته در این بین تا همین امسال، چهارپایه‌خوانانی بودند که با تغییر سبک، به عزاداری خود برای سالار شهیدان ادامه دادند تا اینکه آخرین آن‌ها یعنی «اصغر صابری‌کرده» در شب عید قربان امسال درگذشت.

 

آخرین «چهارپایه خوان»  مشهد چه کسی بود؟

 

به گفته سلیمان نوری، «اصغر صابری‌کرده»، ۹۶سال از خدا عمر گرفت و در تمام این مدت در کوچه بلوچ‌های محله عیدگاه زندگی کرد. او ۵۰سال در هیئت‌های مختلف این محله، خاصه در تکیه «ممد سرخه» دم گرفت. او نماد زنده مداحی سنتی و چهارپایه‌خوانی در بازار بود. جدای از اسم و رسمش، آنچه او را خاص می‌کرد، بی‌سوادی‌اش بود که به‌رغم آن، اشعار زیادی را حفظ بود و بدون حتی جدا انداختن یک واو با صدای رسا می‌خواند. از آن مهم‌تر اینکه وقتی از نام و نشانش می‌پرسیدی، پاسخش این بود که مرا «پیرغلام امام حسین(ع)» بشناسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->